Wolter Lommerde studeerde Nederlands en Strategisch Management in Utrecht. Hij begon als marketeer bij Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden en was later hoofd marketing en programmering bij het Wilminktheater / Muziekcentrum Enschede. Ook werkte hij als marketing manager voor Joop van den Ende Theaterproducties/Stage Entertainment in Amsterdam.
In 2000 begon Wolter als zelfstandig marketingadviseur en interim-manager. In 2004 startte hij samen met een compagnon het bedrijf SOLD OUT, een marketingbureau voor de culturele sector. Dit groeide het uit tot een internationaal impresariaat dat tientallen producties naar Nederland haalde en tournees organiseerde door heel Europa.
In 2013 richtte hij samen met Gerard Tonen Bureau Lommerde & Tonen op. Samen ontwikkelden ze verschillende nieuwe theater- en muziekconcepten en waren ze producent van voorstellingen waaronder Het Pauperparadijs.
Daarnaast bleef Wolter actief met interim- management en internationale producties. Zo bracht hij in 2015 het Spaanse CAMBUYÓN naar Broadway voor een serie van 4 weken in het New Victory Theatre, produceerde de European Brassband Championships in 2012 en 2018 en haalt hij nog steeds bijzondere internationale producties naar Nederland.
Met Tom de Ket richt hij zich met Out Of Office Productions op de volgende fase: het samen ontwikkelen van nieuwe theater- en muziekproducties voor de Nederlandse en internationale markt. Te beginnen met 14 de musical, over voetbalicoon Johan Cruijff.